Microsoft Defender antivirus hadir ke Linux, iOS, Android (01.17.22)

Microsoft mengumumkan bahawa pratonton awam pertama antivirus dan perlindungan malware Microsoft Defender Advanced Threat Protection (ATP) kini tersedia untuk Linux.

Antivirus ini tersedia untuk enam distro yang berbeza, termasuk LTS Ubuntu 16, atau LTS yang lebih tinggi, Debian 9+, RHEL 7+, CentOS Linux 7+, SLES 12+, dan Oracle EL 7, tetapi ia tidak bertujuan untuk pengguna rumah. Sebaliknya, antivirus dimaksudkan untuk pentadbir sistem untuk mengelola ancaman yang terdapat di Linux yang menuntut Microsoft Security Defender Center.

Di samping penyelesaian keselamatan untuk Linux, Microsoft juga membawa antivirus ke perangkat iOS dan Android, dan pratonton dijangka akan tersedia dalam beberapa hari mendatang. Namun, belum jelas apakah penyelesaiannya akan tersedia untuk pengguna atau hanya pengguna perusahaan, dan bagaimana cara kerjanya mengingat batasan yang terdapat dalam sistem operasi mudah alih.

Pada asalnya, antivirus itu dikenali sebagai Windows Defender "ATP, tetapi syarikat itu mengubah namanya menjadi Microsoft Defender" ATP untuk memberi isyarat bahawa kemampuan pengesanan ancaman akan melampaui sistem operasi desktop, seperti yang kita dapat lihat sekarang ia tersedia di macOS dan Linux, dan tidak lama lagi di Android dan iOS. Walaupun anda masih dapat melihat rujukan Windows Defender pada Windows 10, ini akan berubah dengan pelepasan versi 2004.


Jawapan Video: Microsoft Defender antivirus hadir ke Linux, iOS, Android

01, 2022